Posted by: vister | January 29, 2010

BBM3411 (Bahan Perbincangan Tutorial 1)

Kandungan Bagi Perbincangan Dalam Tutorial 1 (30/1/2010)

Sila buat persediaan.

Konsep “TRAMPIL”

  • Terampil
  • Cekap
  • Mampu melakukan sesuatu dengan baik dan cermat
  • Mahir berbahasa
  • Lisan
  • Tulisan
  • Berkomunikasi
  • Menerang
  • Memberitahu
  • Memujuk
  • Meyakinkan
  • Mempengaruhi
  • Bercerita

Apakah “ PEMEROLEHAN BAHASA”

  • Proses yang berlaku dalam otak ketika memperolehi bahasa ibunda
  • Mulai peringkat bayi melalui perlakuan dan kecekapan pancaindera; dengar dan tutur
  • Meliputi peringkat
  • Fonologi
  • Bunyi-bunyi rambang (membabel)
  • Fonem-fonem kasar (fitur ketara)
  • Fonem-fonem halus (fitur tak ketara)
  • Semantik
  • Morfem bebas (kata-kata)
  • Kata konkrit dan kata abstrak
  • Morfem terikat
  • Cuba jaya

Sintaksis

  • Gabungan kata
  • Penafian, pertanyaan
  • Ayat pelbagai ragam

Wacana

  • Gabungan idea
  • Kefahaman ekstrinsik
  • Kefahaman intrinsik
  • Penguasaan gaya bahasa
  • Kefahaman laras bahasa

TEORI PEMEROLEHAN BAHASA

Teori Behavioris

–        Pemerolehan sesuatu perlakuan melalui proses perulangan

–        Kemahiran berbahasa sama dengan kemahiran fizikal yang lain

  • J.B. Watson

–        kajian lakuan sedar dan lakuan bawah sedar

–        Bahasa mesti bersifat objektif

  • E.R. Guthrie

–        Kajian lakuan rangsangan dan tindak balas

–        Perulangan situasi menghasilkan perulangan bahasa

  • B.F. Skinner

–        Konsep pengukuhan dalam perlakuan rangsangan dan tindak balas

–        Lakuan automatis

  • Berlaku jika ada rangsangan

–        Lakuan operan

  • Berlaku dalam lingkungan/keadaan
  • Pembelajaran berlaku setelah beberapa perulangan

Teori Biologis

  • Potensi dan fungsi otak dalam pemerolehan bahasa
  • Otak mempunyai saraf; mampu menerima, memproses dan menghasilkan bahasa

–        N. Chomsky

  • Jentera penguasaan bahasa
  • Upaya semulajadi merumus dan membentuk hukum nahu

–        J. Piaget

  • Kelahiran – 2 tahun
    • Kebijaksanaan sensori motor
    • 2 – 7 tahun
      • Praolahan
      • 7 – 12 tahun

–        E.H. Lenneberg

  • Semua kanak-kanak sihat/normal mulai bertutur pada tahap usia yang sama
  • Tidak terikat dengan persekitaran dan pengalaman perlakuan bahasa
    • Olahan konkrit
    • 12 – dewasa
      • Olahan formal

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: